Gyógyszermentes, hatékony fejlesztési módszer a közoktatásban
Melyik gyermek ne szeretné a kezében tudni az irányítást? A legtöbb szülő és pedagógus számos olyan technikát tud felsorolni, aminek segítségével a gyermekek magukhoz próbálják ragadni a kontrollt, megnehezítve ezzel a nevelés nemes misszióját.
A NeuroFeedback a BioFeedback módszerek egyik fajtája, egy noninvazív, fájdalom- és mellékhatásmentes agytorna technika, amelynek segítségével a gyermek játék közben tapasztalhatja meg a vágyott élményt. Játszik, a játékban irányít, ezalatt bizonyítottan javul a figyelme és koncentrációs képessége, oldódik esetleges szorongása, csökken az agressziós hajlama, dühkitöréseinek száma. Még számos egyéb pozitív változás is elérhető a hetente 2-3 alkalommal végzett, alkalmanként mindössze fél órás, a legkevésbé sem megerőltető NeuroFeedback tréninggel.
A tréning során egy érdekes és motiváló videó játékot kell játszani, vagy mesét, filmet nézni, ami csak akkor sikeres, akkor élvezhető, ha a figyelemért és koncentrációért, valamint az optimális agyműködéséért felelős agyhullámok a megfelelő értéken mozognak.Mi történik egy NeuroFeedback tréningen?
A NeuroFeedback nagy segítség az oktató-nevelő munkában is!
Ha csak közvetlenül az oktatásban jelentkező előnyökre fókuszálunk, a kutatások tartós javulásról számolnak be a koncentráló- és tanulási képességek, valamint a memória terén. Többször megfigyelték, hogy a tanulók pontokban mérhető javulást produkálnak NeuroFeedback tréningeket követő, ismételt IQ teszteken is.
Fontos megemlítenünk, hogy a diákok pszichés állapota is jelentősen befolyásolja az iskolai teljesítményt. A szorongás, függetlenül a kiváltó októl egyértelműen rányomja bélyegét a gyermek teljesítőképességére. A NeuroFeedback tréningek segítségével jelentősen csökken a belső feszültség, nő a stressztűrő képesség. A figyelem, a koncentráció javulásával és a belső feszültség csökkenésével párhuzamosan javul a teljesítmény, csökkenek az esetleges viselkedési problémák, javul az alvás minősége, könnyebbé válnak a mindennapok a gyermek és családja számára. Ez megerősíti a gyermeket abban, hogy létezik egy másik, a szó legjobb értelmében könnyebb út az eddig tapasztaltakhoz képest.
Belsővé váló reguláció, mint „kísérőtanár”
A viselkedés és a teljesítmény szempontjából van egy optimális arousal szint (az idegi-hormonális rendszer izgalmi szintje), amikor a viselkedés ideális, a teljesítmény pedig a legmagasabb. Ha az arousal szint alacsony, álmossá válunk és nehezebben tudunk koncentrálni. Ha az arousal szint magas, akkor a viselkedésünk dezorganizálttá, figyelmünk szétszórttá válik és teljesítményünk csökken. A szervezet az optimális arousal szint elérésére törekszik és igyekszik azt fenntartani, ez azonban csak akkor lehetséges, ha az agyi neuronok közti kommunikáció megfelelő, az agy az optimumon működik. A NeuroFeedback tréningek során a gyermekek elsajátítják az agyuk optimális potenciálon való működtetését, ezzel birtokba véve és kamatoztatva genetikailag kódolt képességeiket.
Összegezve a terápiának az oktató-nevelő munkában is jelentkező pozitív hatásait:
- javul a figyelem- és koncentráció képesség
- növekszik a teljesítmény a tanulásban, sportban
- csökken a belső feszültség, stressz
- megszűnik a szorongás
- az alvás minősége javul
- enyhülnek, adott esetben megszűnnek a viselkedési zavarok
(agresszió, dühkitörések, dac, …) - enyhülnek, adott esetben megszűnnek a tanulási zavarok
(diszlexia, diszkalkulia, diszgráfia, diszpraxia) - hiperaktivitás (ADHD) tünetei enyhülnek, adott esetben megszűnnek
- figyelemzavar (ADD) tünetei enyhülnek, adott esetben megszűnnek
- autista, asperger szindrómás gyermekek esetében pozitív változás, egy élhetőbb élet esélye